Små ting kan gi store gleder

Jeg kan ikke måle meg med dere store og kjente interiør - og loppisbloggere,- men det er heller ikke meningen...
Jeg vil bare få dele litt, vise litt og skrive litt... samt kjenne litt på gleden; å skape gir mening...

søndag 4. august 2013

Deilig bærpai!

 I det nyeste bladet BoligDrøm - som er i salg fra i morgen, falt jeg for en deilig bærpai. Oppskriften var med bringebær og blåbær - men siden jeg ikke hadde noen blåbær for hånden, gjorde jeg et annet grep. Jeg tok med meg mitt litte bærspann, gikk bak huset og plukket inn det jeg fant av solbær og villbringebær. Det ble akkurat nok!
Her er oppskriften jeg brukte

125 g kaldt smør
2 dl hvetemel
1 dl sammalt fin hvete
1 1/2 dl brunt sukker
2 ss kaldt vann.

PAIFYLL: (jeg gjorde det litt annerledes enn det står i BoligDrøm)

ca. 5 dl. forskjellige bær (jeg brukte altså solbær, bringebær og en kiwi)
2 dl. brunt sukker
2 ss potetmel


Skjær smør i terninger og blant smør, mel og brunt sukker for hånd eller i kjøkkenmaskin.
Tilsett kaldt vann og arbeid deigen raskt sammen.
Trykk deigen utover i smurt paiform (24 cm) og sett kjølig en stund.
Blant brunt sukker og potetmel.
Tilsett bærene og rør rundt.
Hell blandingen i paiformen og stek paien midt i ovnen på 175 grader i 30 min.
Avkjøl og servere paien lunken med is (jeg serverte med hjemmelaget is) eller noe annet du liker.

Paien er også god når den er kald!

Prøv da vel! Den ble kjempegod!
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar